2014 – rok wzrostu dla branży oponiarskiej. Podsumowanie sprzedaży opon w Europie

Potwierdziły się prognozy specjalistów, którzy z optymizmem mówili o 2014 roku. Po ostatnich latach spadku w sprzedaży opon, sytuacja powoli się stabilizuje, a sprzedaż opon idzie w górę.

Dobry początek, ale kiepska końcówka

Dobrą informacją jest fakt, że sprzedaż ogumienia na rynkach europejskich do wszystkich najpopularniejszych typów pojazdów jest wyższa niż w 2013 roku - opony osobowe zanotowały wzrost o 2%, ciężarowe o 4%, a motocyklowe aż o 6%.  Bez podziału na kategorię, łączna sprzedaż opon w 2014 roku wzrosła o 2% w porównaniu do roku poprzedniego. Potwierdziło to prognozy m.in. sekretarz generalnej Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Opon i Wyrobów Gumowych (ERTMA) Fazilet Cinaralp.

Jak wynika z raportu wspomnianego stowarzyszenia znacznie lepsza okazała się pierwsza połowa roku. W tym okresie wzrost sprzedaży opon osobowych wyniósł 8%, ciężarowych 10%, a motocyklowych 9%.  Kluczowym momentem był pierwszy kwartał, kiedy to wzrosty dla wszystkich typów opon przekroczyły 10% (dla opon ciężarowych było to nawet 16%). Niestety nie da się tego samego powiedzieć o drugiej połowie roku. Łączny spadek w stosunku do roku poprzedniego osiągnął poziom 3%. Najgorzej wypadł czwarty kwartał, kiedy to opony osobowe zanotowały aż 9% regres. Bez podziału na typy pojazdu sprzedaż opon spadła o 8%. Najprawdopodobniej wynika to z łagodnej zimy i braku konieczności, w wielu miejscach Europy, wymiany opon na zimowe. Warto zaznaczyć, że sprzedaż opon motocyklowych, jako jedynych, była wyższa we wszystkich kwartałach 2014 roku w stosunku do roku 2013.

Ciekawą tendencję można również zaobserwować, jeżeli chodzi o sprzedaż opon z różnych klas jakościowych. Nie zanotowano wyraźnego wzrostu udziału jakiejkolwiek z klas. W każdym przypadku wzrost był podobny, jednak największy opon z klasy średniej - 55%, a najmniejszy klasy premium ? 45%. W ilości sprzedawanego ogumienia w Europie nadal przoduje klasa ekonomiczna.

 

Chińszczyzna a opony najwyższych klas

Co łączy opony azjatyckie i opony klasy premium? Wzrosty sprzedaży w 2014 roku. Serwisy ogumienia zaobserwowały , iż właściciele małych i średnich firm w minionym roku poszukiwali najtańszych opon, nawet pomimo ich niekorzystnych wyników TCO, czyli całkowitych kosztów użytkowania. W firmach dużych, o lepszej płynności finansowej, wzrosły udziały opon premium. - Mimo wysokich cen zakupu opony z najwyższych półek jakościowych pozwalają na uzyskanie znacznych oszczędności paliwa - mówi  Sylwia Widacka z sieci serwisów Euromaster. W sumie na polskim rynku zyskały opony chińskie i premium, a segment opon budżetowych stracił aż 17,6% - podsumowuje.

 

Sklepy internetowe rosną w siłę

Systematycznie wzrasta sprzedaż kanałem online, stąd znacznie większe wzrosty widoczne są w sprzedaży opon przez internet. Grupa OPONEO na wszystkich swoich rynkach sprzedała 22% więcej opon niż w roku 2013. Na polskim, głównym rynku zbytu dla firmy, ilość sprzedanych opon wzrosła o 15%. To dobry wynik biorąc pod uwagę niekorzystne dla branży warunki pogodowe. Wciąż najbardziej popularne w Polsce są opony klasy ekonomicznej, których sprzedaż wzrosła o 16%, jednak zaledwie o 8 p.p. mniej mają w podziale na klasy opony High performance, których sprzedało się w ubiegłym roku o 11% więcej niż w 2013 roku. O 19% wzrosła sprzedaż opon klasy średniej, które w 2014 roku były najrzadziej wybierane przez klientów Oponeo.pl.

Poza polskim rynkiem, najwięcej opon Grupa OPONEO sprzedała w Wielkiej Brytanii i we Włoszech, gdzie ilość sprzedanych opon wzrosła odpowiednio o 55% i 72%. Jednak największe wzrosty, ponad 200%,  przyniosły w 2014 roku Irlandia i Holandia. Na wszystkich rynkach zagranicznych wzrosła ilość sprzedanych opon osobowych, łącznie o 78%. W podziale na klasy najbardziej wzrosła sprzedaż opon w klasie średniej, aż o 81%. Jednak, podobnie jak w Polsce, klasa ta ma najmniejszy udział w sprzedaży opon ogółem.  - Na rynkach zagranicznych sprzedaliśmy najwięcej opon klasy High performance, ich sprzedaż wzrosła o 58%. Po opony z tej klasy najczęściej sięgali klienci Wielkiej Brytanii i Irlandii, a najrzadziej klienci z Niemiec i Włoch - informuje Ernest Pujszo Koordynator e-commerce zagraniczne z Oponeo.pl.

 

Podsumowując ubiegły rok, wartym podkreślenia jest fakt, że kierowcy chętniej wydają na opony coraz więcej wybierając opony lepsze jakościowo tj. klasy średniej lub premium.

Należy też pozytywnie ocenić wpływ sprzedaży internetowej ogumienia w sprzedaży opon ogółem. Nawet ostatni kwartał, choć najsłabszy, przyniósł wzrosty. Zgodnie z prognozami dotyczącymi rozwoju e-commerce należy się spodziewać, że wartość sprzedaży opon przez internet będzie wzrastać z roku na rok.


dostarczył infoWire.pl
Źródło Oponeo. Dostarczył netPR.pl
Authors
Top